The OVERVIEW OF THE CHILD DEVELOPMENT ON CHILDREN WITH THE ADDICTION TO GADGET OR SMARTPHONE AT 5-6 YEARS OLD CHILDREN

  • Mega setiawan midwifery
Keywords: Keywords: Development, Gadgets (Smartphone), Children 5-6 Years

Abstract

The use of gadgets or smartphones is inevitable and one thing that is often overlooked is the negative effect of the radiation of the gadget itself on the user's body, especially for children. The purpose of this study was to determine the effect of children's development on gadget dependence (smartphones) in children aged 5-6 years at Al-Ikhlas Kindergarten and Amanah Guna Karya Foundation (YGK) Jatimulya Village, Sumedang Utara District in 2018. The type of research used was quantitative research with cross sectional design. Sampling in this study using nonprobability sampling with consecutive sampling method that is 33 respondents. The results showed that development in children aged 5-6 years found that children with the possibility of deviation of 15 people (45.5%) and gadget dependence (smartphone) in children aged 5-6 years found that children who have dependence on gadgets as many as 16 people (48.5%). There is an influence of children's development on gadget dependence (smartphone) in children aged 5-6 years in Al-Ikhlas Kindergarten and Amanah Guna Karya Foundation (YGK) Jatimulya Village, Sumedang Utara District in 2018 with a value of p = 0.003. It is expected that parents can increase their knowledge and minimize the use of gadgets (smartphones) to their children.    

References

Mayampoh. 2012. Perilaku Masyarakat Pengguna Gadget di Melonguane Kabupaten Kepulauan Talaud. Seminar Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Jurusan Atropologi.
R Desi Ariyana, Rini Nur Setya. 2009. Hubungan Pengetahuan Ibu Tentang Perkembangan Anak Dengan Perkembangan Motorik Kasar dan Motorik Halus Anak Usia 4-5 Tahun di TK Aisyiyah Bustanul Athfal 7 Semarang. Jurnal Keperawatan Vol. 2 (2): 11-20.
Madani HA. 2018. Anak-Anak Kita Mulai Kecanduan Gadget.
Trinika Yulia. 2015. Pengaruh Penggunaan Gadget Terhadap Perkembangan Psikososial Anak Usia Prasekolah (3-6 tahun) di Taman Kanak Kanak Swasta Kristen Immanuel Tahun Ajaran 2014-2015. Jurnal Pronas. Vol. 3 (1): 1−9.
Syafa’atun Nahriyah. 2017. Tumbuh Kembang Anak di Era Digital. Vol. 4, (1): 65-74.
Wati Susi Erna, Azizah Siti. 2016. Pengaruh Pendidikan PAUD Terhadap Tingkat Perkembangan Anak Usia Toodler di PAUD Diponegoro Dsn. Pucanganom Ds. Sukorejo Kec. Gurah Kab. Kediri. Jurnal Ilmu Kesehatan Vol. 5 (1): 64-71.
Alia Tesa, Irwansyah. 2018. Pendampingan Orang Tua Pada Anak Usia Dini Dalam Penggunaan Teknologi Digital [Parent Mentoring Of Young Children In The Use Of Digital Technology]. A journal of language, literature, culture, and education POLYGLOT. Vol.14 (1): 65−77.
Hidayat, A. A. 2014. Metode Penelitian Kebidanan dan Teknik Analisis Data: Contoh Aplikasi Studi Kasus. Jakarta: Salemba Medika.
Farida Nur L, Naviati E. Hubungan Pola Asuh otoritatif dengan Perkembangan Mental Emosional pada Anak Usia Prasekolah di TK Melati Putih Banyumanik. Prosiding Seminar Nasional dan Internasional Universitas Muhammadiyah Semarang. 2014; 222-228
Manumpil, B., Ismanto Y., Onibala F. 2015. Hubungan Penggunaan Gadget dengan Tingkat Prestasi Siswa di SMA Negeri 9 Manado.Ejournal Keperawatan (e- Kep) Vol. 3 (2): 1-6
Kemendikbud. Departemen Kesehatan Repubrik Indonesia. Pedoman pelaksanaan stimulasi, deteksi dan intervensi dini tumbuh kembang anak di tingkat pelayanan dasar. Jakarta: Departemen Kesehatan Repubrik Indonesia.2016: 71-76.
Ariyani D, Rini NR. 2009. Hubungan Pengetahuan Ibu Tentang Perkembangan Anak Dengan Perkembangan Motorik Kasar dan Motorik Halus Anak Usia 4- 5 Tahun di TK Aisyiyah Bustanul Athfal 7 Semarang. Jurnal Keperawatan Vol. 2 (2): 11-20.
Nurmalitasari F. 2015. Perkembangan Sosial Emosi pada Anak Usia Prasekolah. Buletin Psikologi Vol. 23(2): 103-111.
Utami Rahayu Budi. Pengaruh Tingkat Pendidikan dan Tipe Pola Asuh Orang Tua Terhadap Perkembangan Psikososial Anak Prasekolah Di Taman Kanak Kanak Aisyiyah II Nganjuk. Surakarta. 2008
Waskito N, Yuwono. Pengaruh Pemberian Gadget pada Anak Usia Dini Terhadap Perkembangan Psikososial Anak Usia 4-6. Stikes Icme: Jombang. 2016.
Sulaiman MR. mengulik Isi Otak Orang yang Kecanduan Smartphone. Detikhealth. 22 Januari 2018.
Published
2020-05-31
Section
Articles